Web-Design
Dezvoltarea de website-uri este serviciul cheie in jurul caruia s-a dezvoltat OneTouch, inca din 2006. Pana in prezent, am creat peste 400 de website-uri pentru companii, servicii si personalitati.
Daca ai navigat pana aici, sigur stii ca ai nevoie de un site, de un site nou sau de un refresh al site-ului curent. Mai jos gasesti cateva considerente tactice si strategice despre cum ar trebui sa abordezi procesul de creatie a unui website.
Care este rolul principal al site-ului?
Site-ul este interfata web a unei companii, institutii, a unui produs, serviciu sau chiar a unei vedete sau a unui personaj fictiv. Rolul site-ului difera semnificativ in functie de ‘obiectul’ acestuia.
Anumite site-uri sunt orientate catre furnizarea de informatie, cum ar fi o revista online sau un blog, altele urmaresc sa prezinte simplu si concis o firma sau un serviciu, altele iti prezinta o retea de retail, accesibilitatea si orarul fiecarei unitati, altele au ca scop principal generarea de contacte pentru potentiale vanzari. Nu in ultimul rand, sunt site-uri al caror rol principal este vanzarea in sine, dar pe acelea le vom trata separat.
Care sunt obiectivele pe care acesta trebuie sa le atinga
In functie de natura lor, site-urile au obiective specifice. Iata cateva dintre acestea:
‘50,000 de vizitatori unici pe luna’ sau ‘150,000 de vizite pe luna’ sunt unele dintre cele mai frecvente obiective.
Alte obiective sunt legate de ponderea vizitatorilor noi, durata medie a vizitei, numarul mediu de pagini vizitate, rata de respingere (bounce rate), impresii (mai ales pentru site-urile media) etc.
In functie de rolul site-ului, obiectivele pot fi legate de traficul unei anumite pagini, sectiuni sau de anumite actiuni pe care utilizatorii le pot face, cum ar fi sa ceara o oferta, sa ofere un review produselor prezentate, sau chiar sa le recomande prietenilor, prin e-mail sau cu ajutorul canalelor sociale.
Alte obiective comune sunt ‘subscription rate’, rata de inscriere la newsletter, dar si ‘unsubscribe rate’, un indicator inrudit, ce tine mai degraba de strategia de direct marketing a companiei.
Care sunt principalele categorii de clienti carora se adreseaza
Tipologia clientilor influenteaza radical arhitectura si designul unui site. Varsta, sexul, rezidenta acestora, statutul socio-profesional, educatia si nivelul de competenta tehnica sunt criterii pe care trebuie sa le avem in vedere cand proiectam viitoarea experienta online a vizitatorilor.
Un site dedicat tinerilor studenti va avea un design contemporan, o interfata prietenoasa si arhitectura a continutului orientata catre livrarea rapida a informatiei cerute, fie ca este vorba de un articol de specialitate dintr-o arhiva sau de programul unei manifestari stiintifice.
Pe de alta parte, un site de informare cu privire la metodele de finantare disponibile agricultorilor trebuie sa aiba o structura simpla, un design curat, lipsit de complexitate si legaturi predictibile catre principalele resurse, cum ar fi: Criterii/ Cum sa aplici/ Pasi pentru obtinerea finantarii/ Documente utile.
Daca sunt mai multe, cum serveste site-ul la atingerea intereselor diferitelor categorii de clienti? Care este traiectoria acestora pe site/experienta lor online?
O provocare aparte o constituie site-urile ce trebuie sa raspunda nevoilor unor categorii diferite de utilizatori: clienti finali, parteneri din lantul de distributie, jurnalisti, actionari etc. In acest caz, website-ul trebuie sa prefigureze cateva traiectorii specifice prin intermediu carora fiecare dintre beneficiarii sai isi poate atinge obiectivele. Aceste ‘rute’ trebuie stabilite inca din etapa de planificare a structurii si design-ului, deoarece ulterior este de cele mai multe ori imposibil sa se revina in mod eficient asupra lor.
Cum integreaza site-ul identitatea brandului?
Site-ul este parte integranta a imaginii unui brand si trebuie sa-i reflecte identitatea, de la design pana la stilul abordat in redactarea informatiei. Manualul de identitate este prima resursa in planificarea site-ului, dar cei responsabili au rolul sa adapteze in mod functional regulile din ghid, astfel incat sa dea viata, dinamism si autenticitate produsului final.
Cum ajuta structura si designul site-ului la atingerea obiectivelor acestuia?
Arhitectura si designul unui site trebuie sa fie, mai presus de orice, relevante pentru principalele obiective ale acestuia.
Daca ne-am propus ca utilizatorii sa petreaca un timp indelungat pe site-ul nostru, ne vom asigura ca are o inlantuire ‘narativa’ a resurselor pe care le ofera, tinand astfel utilizatorul angajat si antrenandu-l permanent sa navigheze de la o sectiune la alta. Un site al carui tel este sa colecteze contacte in vederea vanzarii ‘lead generation’, va avea functia de ‘cerere oferta’ vizibila pe fiecare pagina. In aceeasi masura, un site care urmareste sa creeze si sa dezvolte o comunitate, va fi deschis si comunicativ. Va avea module de feedback, review si share cat mai accesibile si va oferi vizibilitate comentariilor utilizatorilor sai.
Cum masuram succesul?
Succesul oricarui proiect web se cuantifica in raport cu obiectivele sale. Daca au fost stabilite corect, acestea servesc drept reper in perioada imediat urmatoare lansarii site-ului. E bine totusi de mentionat ca, in functie de domeniul de activitate si de natura acestuia, un website poate ajunge la maturitate in 6 luni sau chiar un an. Procesul poate fi accelerat printr-o optimizare performanta pentru motoarele de cautare, sau printr-o campanie de publicitate online, asociata lansarii, insa cresterea sustenabila este cea organica, pe care o asigura continutul propriu.
Dar esecul?
Semnele de esec sau impas ale unui proiect web sunt si ele usor de decelat. Rata de respingere foarte mare, perioada scurta petrecuta pe site sau numarul mic de pagini vizitate sunt cateva dintre cele mai frecvente semnale de alarma. Pentru site-urile cu obiective specifice, lipsa ori insuficienta actiunii concrete pentru care au fost proiectate este cel mai relevant semn.
In oricare dintre scenariile de mai sus, primul pas recomandat este acela de a identifica si de a izola problema inainte de a considera intregul proiect compromis. Succesul depinde frecvent de micile detalii.
Cum imbunatatim permanent experienta online a utilizatorilor nostri?
Adaptand un citat celebru, putem spune ca singurul lucru care nu se schimba in online este ca mereu se schimba ceva. In consecinta, website-ul trebuie sa fie, la randul sau, un organism viu, in permanenta adaptare. Este inconsistent pentru brand si contrariant pentru relatia cu utilizatorii sa adopti fiecare noua ‘moda’.
Inoveaza pragmatic, pastrand mereu in gand beneficiul pe care il oferi utilizatorilor cu fiecare noua functie. Ramai actual si autentic in continutul publicat si proiectul tau web are toate coordonatele pentru succes!
Vrei sa afli mai multe? Get InTouch